Some research

27-04-2022

Research tijdsverlies? Niet in mijn ogen alvast!


Deze post komt er omdat ik alweer een standaardbericht in mijn LinkedIn mailbox heb ontvangen van een bedrijf dat zijn diensten aan wil bieden.
Niet alleen vind ik onpersoonlijke en vooral ongevraagde berichten bijzonder irritant, bijkomend gaan mijn armen jeuken als bedrijf X mij de diensten wil verkopen die ik zelf aanbied!


Mijn eerste regel is dan ook: research!
✅ Voor ik een bedrijf contacteer bezoek ik de website, social media en lees ik eventuele reviews na om zeker te zijn of er een mogelijke match kan zijn. Hierdoor contacteer ik dus enerzijds geen rechtstreekse concurrenten, maar... wat minstens even belangrijk is: ik weet duidelijk of het werkterrein van mijn prospect mij voldoende kan boeien en inspireren!


Regel twee binnen mijn werking is: persoonlijk contact!
✅ Niets zo vervelend als 20 mails, of inmails per dag te ontvangen met een onpersoonlijke boodschap (zoals bijvoorbeeld "Beste Heer"...) zonder te weten waarom, wie er achter deze actie zit en wat de juiste meerwaarde voor mij zou kunnen zijn (wat dit omschrijven blijkt een bijzonder moeilijke taak te zijn).


Hoe ik dat oplos? Door gewoon te bellen!
Toegegeven, soms moet ik tussen de 5 en 10 maal bellen, maar... ik heb wel degelijk met de betrokken persoon gesproken alvorens een mail te sturen! Mensen waarderen dit en de kans is ook groot dat mijn mail dan ook effectief zal worden gelezen en er een afspraak zal volgen.


Regel drie: opvolgen!
✅ Leuk is het om dagen of weken te bellen, een catchy mail op te stellen en dan... totale radiostilte. Niet dus: ik toon aan oprecht interesse in een bedrijf / persoon te hebben, stuur interessante berichten door en investeer heel vaak in een aantal gratis visuals en teksten, gewoon om aan te tonen wat dit bedrijf of deze persoon zou kunnen krijgen.


En jij, hoe pak jij het aan en wat zijn jouw waardevolle tips?


Fijne woensdag!


Chadia.
#prospecteren #research #contact #clozer