Who owns the visuals?

23-02-2022

Wie bezit nu eigenlijk de visuals? 


Stel; je beslist je communicatie (website, mailings, beheer social media, ... ) uit te besteden en werkt daarvoor samen met een externe partij... Wie is dan eigenaar van de visuals, hoe zit het met rechten en vooral auteursrechten? 


Het is van belang steeds rekening te houden met de welbekende auteursrechten: leuke beelden kan je nu eenmaal niet zomaar kopiëren of gebruiken zonder toestemming! 

Daarom is het belangrijk via officiële kanalen te werken en er zo voor te zorgen dat je steeds aan alle wettelijke bepalingen voldoet! 


Hier bestaan talloze tools en platforms voor, zelf koop ik heel vaak beeldmateriaal aan bij stock.adobe.com en www.shutterstock.com: zo ben ik er zeker van dat ik deze beelden wel degelijk mag gebruiken! 


Bij het uitbesteden van jouw communicatie, bekom jij de rechten op de aangeleverde visuals. Persoonlijk vraag ik soms of ik gemaakte visuals mag gebruiken als nieuwe potentiële klanten om referenties vragen. Heb jij, als klant, dat liever niet: dan doe ik dat natuurlijk niet! 


Wees er je ook van bewust dat niet enkel van toepassing is voor leuke plaatjes, maar ook voor muziek, teksten en quotes!

Warme groet, 


Chadia.
#assistant #freelancer #communication #rechten #clozer